Genvägar till att synas på mässor

När du deltager som utställare på mässor, så har du en fin möjlighet att komma i kontakt med såväl kunder som samarbetspartners. Du kan presentera dina varor eller tjänster, och du kan göra en insatts för att just ditt företag erövrar en plats i folks medvetande. Desto större mässor desto flera möjligheter och värde, gäller som regel. Men på stora mässor med många utställare, så är det också lätt hänt att man drunknar i mängden.

Kreativ skyltning

Om man använder samma typ av skyltar, med logotypes och likande, som alla andra, så är det inte alltid att man bliver sedd. När man går runt på olika mässor, så upplever man ofta att olika företag har liknande strategi och tänk. Till sin hjälp har man oftast standard skyltar och banners, inkl. roll-up banners. Det är såklart inget fel i att använda dessa typer, eftersom de är väldigt praktiska till föremålet. Men om man vill sticka ut så handlar det mera om att det utryck man har tryckt på dessa. Genom att vara kreativ med färger och grafik, kan man försöka att presentera sitt företag och sina budskap på ett sätt som skiljer sig från mainstream. Om mässarrangörens ramar tillåter, kan det vara en bra idé att komplettera standarskyltningar med en eller flera gatupratare, som man placerar utanför sin monter. Eftersom dessa är placerade på golvet, på ett sätt som fångar förbipasserandes ögon, så kan dessa vara med till att få fler besökare till just din monter.

Interaktion och inte bara bjudgodis och reklamprylar

Det vanligaste tilltag som utställare använder sig av, för att bli intressant och omtyckt på mässan, är att bjuda på godis, snacks, och reklamprodukter som t.ex. pennor och liknande med företagslogotype på. Detta är det heller inget fel i, eftersom många uppskattar det, men om man endast gör detta så sticker man knappast ut. Ett bra komplement är att arrangera olika små aktiviteter eller tävlingar vid sin monter, som man kan engagera besökarna med. Det kan vara kluriga pussel, spel av olika slag och likande. När det är gratis att deltaga så är det lätt att få folk med på vagnen, om man har ett attraktivt 1.pris som t.ex. en av dina reella produkter eller varför inte en x-box. Förutom att du skapar interaktion med besökare så får du med sådana tilltag insamlat en massa visitkort och kundkontakter.